De eerste week in Abu Dhabi - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Walter & Annemarie Loonen - WaarBenJij.nu De eerste week in Abu Dhabi - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Walter & Annemarie Loonen - WaarBenJij.nu

De eerste week in Abu Dhabi

Door: Walter Loonen

Blijf op de hoogte en volg Walter & Annemarie

14 Juli 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Dag lieve familie,

Tijd voor een mailtje uit het Midden Oosten. Ik ben nu een week in de "zandbak” en kan je e.e.a. vertellen over hoe het er hier aan toe gaat. Na mijn zenuwslopende huwelijksaanzoek kon ik relaxed het vliegtuig in stappen, ik hoefde alleen maar te zitten en te wachten tot ik aan kwam. Na 6,5 uur landed het vliegtuig en moest ik in de rij gaan staan om een ‘visum’ te krijgen. Dit duurde ongeveer een half uur waarna ik mijn koffer moest pakken. Uiteindelijk was het 24.00 uur nachts dat ik alles had. Ik ging op de bonnefooi naar buiten om mijn chauffeur op te zoeken. Ikh ad het geluk dat hij al met een naambordje klaar stond: mr. Walter Loonen van Six Construct (het Besix van het middenoosten).

Hij heeft me naar hotel gebracht welke ook in Dubai stond, onderweg heb ik alleen maar naar buiten gekeken naar de bijzondere gebouwen langs de snelweg. Toen ik uit de hal van het vliegveld liep die flink werd verkoelt door de airco, blies me er toch een warme vochtige lucht mijn gezicht in. Vlak voordat we landen, dus om 23.00u vertelde de gezagvoerder dat het nog 33 graden was, eventjes wennen dus.


De volgende dag heb ik uit kunnen slapen en ben ik met de metro Dubai in geweest. Ik had geen telefoonlader meegenomen dus ik ben naar de dichtbijzijnde ‘mall’ geweest om inkopen te doen. Ik kan je vertellen, ik heb nog nooit zo’n groot overdekt winkelcentrum gezien. En het had zelfs 3 verdiepingen.


Zondags was mijn eerste werkdag, eerst moest ik naar het hoofdkantoor in Dubai om wat administratie rond te maken, de chauffeur heeft me daarna naar Abu Dhabi gebracht om eerst mijn spullen in de guesthouse af te leveren en is toen naar het project gereden. Aangezien ik nog geen auto heb is afgesproken dat hij mij ‘s ochtends ophaalt en aan het einde van de dag weer thuis brengt. Er schijnen zo’n 40 chauffeurs voor Six Construct te werken dus ze hebben er nog een paar over. Kennismaking op het project door iedereen een handje te schudden en maar direct een opdracht meegekregen: er voor zorgen dat het ontwerp van de architect waarbij een ‘landschap’ rondom te toren is getekend kan worden afgeprijsd door potentiele onderaannemers. Best een pitteg iets als je nog van geen kaas hebt gegeten. Het project was nieuw en alles is in het Engels (nu kan ik wel Engels, alleen maar technisch Engels is toch even wennen).


‘s Avonds kan ik in de guesthouse een fatsoenlijke maaltijd krijgen, eerste avond steak, 2e avond zalm en nog wat andere keuzemogelijkheden. Alles geserveerd met een lichte sallade en wat frietjes. Overdag wordt op het werk geen brood gegeten maar krijg je ook een warme maaltijd. Ik eet dus sinds een week 2x per dag warm Smiling face with open mouth.


Na de derde dag kwam ik een collega tegen in de guesthouse die ook voor Sixco werkt, op dat grote ziekenhuis wat hier ook wordt gerealiseerd. Hij komt uit Portugal en is 42 jaar oud. Sinds woensdag trek ik daar een beetje mee op. Donderdag was de laatste werkdag van de week en zijn we wat gaan eten in de stad. Hij nam een collega mee, het bleek een 42 jarige Italiaan te zijn. Nu lijkt het dat 42 erg oud is, zo oud kwamen ze op mij nou ook weer niet over. Die Italiaan woont en werkt hier inmiddels 3 jaar. De avond duurde nog lang waarbij het prima naar ons zin hadden. De volgende dag gingen we naar het strand. Die Italiaanse kerel had pasta gemaakt (hoe kan het ook anders) waarin kreeft was verwerkt, erg lekker. Ook had hij inktvis gemaakt, bijzonder om eens te eten. Ik kende alleen de inktvisringen, maar deze waren ook erg lekker. Vanaf 3.30u gingen we naar het strand, de temperatuur schommelde rond de 42 graden, vrij koel voor de tijd van het jaar. Er stond zelfs een briesje, wel een erg warm briesje natuurlijk. Dan maar het water in.. Nou ik zal je vertellen, ik heb nog nooit zo warm water in de zee gevoeld. Het was of ik een warme badkuip in liep. De temperatuur bleek 32 graden te zijn!!!! Pfff, een frisse duik zat er dus niet in, al was het wel erg lekker, vooral met de golven. Maar na een half uur was je lichaam dusdanig opgewarmd dat je toch liever uit het water wilde.


Wat ik verder nog mee maak is de start van de Ramadan, deze is afgelopen woensdag begonnen. Belangrijkste is dat je overdag niet mag eten en drinken (voor mij dan). In kantoor kan het wel zolang je anderen daar niet mee tegen het verkeerde been schopt. Nu zit ik met onder andere een Egyptenaar in het kantoor waarbij inderdaad ook Moslim is. Hij gaf al aan dat hij geen problemen heeft met het eten en drinken op het werk. Hij houdt zich toch wel aan de regels. Maar in het openbaar is het geen goed idee om op straat iets te nuttigen. Wanneer dit wordt gezien kan de politie gebeld worden. Als je geluk hebt krijg je een waarschuwing, anders moet je tot het einde van de Ramadan de gevangenis in. Ach ja, buiten dat dat niet is aan te raden is het wellicht respectvol om er rekening mee te houden, je zit toch in een andermans land.


Verder gaat het hier wel goed, de warmte wen je wel aan. In ieder geval als je niet constant buiten hoeft te zijn (binnen is namelijk overal airco). Aan het begin is het wel apart door die hoge luchtvochtigheid, je ademt dus relatief veel vocht in. Verder is het eten en drinken gelijk aan Nederland wat betreft prijs. In een restaurant kun je voor 20 euro erg goed eten. Een liter benzene kost ongeveer 50 cent, alcohol is ongeveer 2x zo duur en de taxi’s zijn ongeveer 4 keer zo goedkoop als in NL. Zoals ik al eerder aangaf zijn er relatief weinig vrouwen en je ziet overal Indiers en andere Aziaten (waarschijnlijk ongeveer 50% van de aanwezige bevolking). Ze zijn erg aardig maar hard werken kunnen ze niet (maar goed met deze temperatuur zou ik waarschijnlijk niet veel meer doen). Ik zal binnenkort eens kijken of ik op een handige manier wat foto’s kan sturen. Tot nu toe heb ik nog niet veel gemaakt en ze zijn per stuk aan de grote kant.


Vandaag was alweer mijn 2e werkdag na het weekend, 1 voordeel van de Ramdan is dat deze maand een dag 2 uur korter duurt.



Groeten Walter




ps. op de 2e foto staan een aantal arbeiders in de rij om op de lift te wachten die naar een van de 75 etages gaan. Het duurt minimal een half uur om boven te komen en een half uur om weer naar beneden te gaan (uit eigen ervaring).

pps. de laatste foto is dus eigenlijk een uitvergroting van het topje op de eerste foto.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Walter & Annemarie

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 932
Totaal aantal bezoekers 19860

Voorgaande reizen:

05 Juli 2013 - 31 December 2015

Wonen, werken en leven in Abu Dhabi

Landen bezocht: